یا جاری اللصیق ...

۹۶/۰۴/۱۴ ۲۱:۰۷:۳۲

سیر نمی‌شوم ز تو ...

داشت آیه های ابتدای سوره ی واقعه رو برای تفسیر مرور میکرد که ازش پرسید حالا به نظر شما ،  ما جزو کدوم دسته ایم .
 گفت خب به نظر من امثال آدمایی مثل ما که جرم و جنایت نمی‌کنیم . مال مردمم نمی‌خوریم .گناه آنچنان بزرگ هم سعی میکنیم انجام  ندیم . پس انشالله از صحاب شمال نیستیم . اگه از سابقون هم نشیم حتما از اصحاب یمین  هستیم . 
نگاش کرد گفت هه . فک کردید :) .خوش بحال شما . ولی اصحاب یمین خیلی جلوعن . 
تعجب کرد گفت اینجا که سه دسته بیشتر نیست . نکنه منظورتون اعرافه ؟
 گفت حتی اونام جلوترن . این دسته بندی خیلی کلیه .
 دوباره پرسید چطور ؟ 
دستاشو بالا برد و گفت .ببین دستای منو . فرض کن دست چپم اصحاب شمالن و دست راستم اصحاب یمین . وسط این دوتا جائیه که مال متوسطین و مرز بین ایندو دسته اس . متوسطین کین ؟ خدا تو سوره ی توبه آیه ۱۰۲ اینطور معرفیشون می‌کنه : 

وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا عَسَى اللَّهُ أَن یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ.. 

خلطو ینی اینا همه چیو با هم مخلوط آوردن . کسایی که حرام و حلال و گناه و ثوابو با هم خلط کردن . اگه یه ثواب کردن ، یه گناهم کنارش کردن . اینا همون گروه متوسطین هستن که امثال ما را شامل میشن . خدا به پیامبرش میگه که بهشون بگو از رحمت من ناامید نشن و تو ازشون صدقه بگیر و براشون دعا کن که خدا انشالله پاکیزشون می‌کنه و از متوسطین میان به سمت اصحاب یمین .پس اگه همه ی واجباتو انجام دادی و از همه محرمات چشم پوشیدی اونوقت کمّل اصحاب یمینی . 
گفت عجب . پس اینطوری هرکس علاوه بر اینا مکروهاتو ترک کنه و به مستحباتم عمل کنه میشه جزو سابقون دیگه . نه ؟ 
دوباره دستاشو برد بالا گفت فرض کن دست چپم اصحاب یمینن و دست راستم سابقون . وسط دوتا دستامم مال متوسطین ایندو دسته اس . پس هرچی تو مسیر حرکتت ، علاوه بر عمل به واجبات و ترک محرمات عمل به مستحبات و ترک مکروهات رو اضافه کنی ،  میرسی به قله ی  متوسطین مسیر از اصحاب یمین به سوی سابقون و به اون وسط نزدیک‌تری .
 پرسید پس اونوقت کیا کامل از مرحله ی اصحاب یمین رد میشن و جزو سابقون قرار میگیرن ؟
گفت سوره ی عنکبوت آیه ی ۶۲ :
 الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا … 

اینجا خداوند نفرموده جاهدوا الینا بلکه گفته جاهدوا فینا . فینا یعنی در ما جهاد میکنند نه به سوی ما . اینجا فنا مد نظره. یعنی این افراد جهاد در راه خدا رو به کمال رسوندن و ازین به بعد خداوند سبلی رو مقابلشون قرار میده که در فنای اون جهاد کنند .این سبل فرق داره با اون سبلی که به عنوان مثال می‌فرماید : إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا . اونها راههایی فراتر از این راهها هستن . راههایی که خدا مخصوص اینها در مقابلشون قرار می‌ده. 
پرسید حالا چرا این افراد عده ی زیادی از گذشتگان بودن و عده ی قلیلی از متاخرین ؟ 
گفت متاسفانه اقتضای این زندگی باعث شده که مردم دیگه فرصتی برای توجه به مستحبات و مکروهات ندارن . کسی که حلال و حرام رو رعایت کنه ، چه بسا تعجب کنیم که چنین افرادی رو اگر دورو برمون ببینیم . درحالیکه یک فرد اینچنینی شاید یک انسان عادی بوده برای مردم در گذشته . حالا شما این واژه ی دیجیتال را در نظر بگیر .شاید خندت بگیره ولی کسی چه میدانه شاید دجال که اینهمه در روایات داریم ، همان معرب دیجیتال باشه که اینطور مردم را سحر کرده و شرق و غرب عالم را در ثانیه ای طی میکند و از هر مویش آوازی بلند است . مردم عالم دیگر آنقدر توجه ندارن به این مسائل .. انشالله که ما از عمل کنندگان باشیم .
 دوباره پرسید حالا فرض کنیم که جزو اصحاب یمین قرار گرفتیم . آیا در بهشت حسرت هست به حال کسانی که در مقامهای بالاتر از ما هستن ؟ 
گفت انشالله که شما از سابقون هستین .ولی برای این سوال من خاطره ای در ذهنم آمد. یکبار ما مامور شدیم از آموزش پرورش استان بریم خدمت حضرت امام . من آنجا که در مقابل امام بودم و ایشان رو از نزدیک زیارت کردم یک حال معنوی خیلی خوبی داشتم . مقام رهبری حضرت امام که یک مقام بالاتری از ماست ولی ما حسرت نمیخوردیم که کاش بجای امام بودیم . بلکه از زیارتشان حال خوب هم به ما می رسید. آنجا به دهنم رسید تفاوت مقام بهشتیان هم باید همینطور باشه . حسرتی هم باشه این شکلی خواهد بود . شوقی برای دیدارشان . نه به مقامشان . چون قرار نیست در بهشت حال آدم حال ناسازگار باشه. اگر قرار باشد در بهشت هم حسرت بخوریم که نمی‌شود :)

#نقل به مضمون از صحبتهای ابوالفضل_بهرام پور
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۴
Ham Saie

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">