داشت آیه های ابتدای سوره ی واقعه رو برای تفسیر مرور میکرد که ازش پرسید حالا به نظر شما ، ما جزو کدوم دسته ایم .
گفت خب به نظر من امثال آدمایی مثل ما که جرم و جنایت نمیکنیم . مال مردمم نمیخوریم .گناه آنچنان بزرگ هم سعی میکنیم انجام ندیم . پس انشالله از صحاب شمال نیستیم . اگه از سابقون هم نشیم حتما از اصحاب یمین هستیم .
نگاش کرد گفت هه . فک کردید :) .خوش بحال شما . ولی اصحاب یمین خیلی جلوعن .
تعجب کرد گفت اینجا که سه دسته بیشتر نیست . نکنه منظورتون اعرافه ؟
گفت حتی اونام جلوترن . این دسته بندی خیلی کلیه .
دوباره پرسید چطور ؟
دستاشو بالا برد و گفت .ببین دستای منو . فرض کن دست چپم اصحاب شمالن و دست راستم اصحاب یمین . وسط این دوتا جائیه که مال متوسطین و مرز بین ایندو دسته اس . متوسطین کین ؟ خدا تو سوره ی توبه آیه ۱۰۲ اینطور معرفیشون میکنه :
وَآخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ سَیِّئًا عَسَى اللَّهُ أَن یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ..
خلطو ینی اینا همه چیو با هم مخلوط آوردن . کسایی که حرام و حلال و گناه و ثوابو با هم خلط کردن . اگه یه ثواب کردن ، یه گناهم کنارش کردن . اینا همون گروه متوسطین هستن که امثال ما را شامل میشن . خدا به پیامبرش میگه که بهشون بگو از رحمت من ناامید نشن و تو ازشون صدقه بگیر و براشون دعا کن که خدا انشالله پاکیزشون میکنه و از متوسطین میان به سمت اصحاب یمین .پس اگه همه ی واجباتو انجام دادی و از همه محرمات چشم پوشیدی اونوقت کمّل اصحاب یمینی .
گفت عجب . پس اینطوری هرکس علاوه بر اینا مکروهاتو ترک کنه و به مستحباتم عمل کنه میشه جزو سابقون دیگه . نه ؟
دوباره دستاشو برد بالا گفت فرض کن دست چپم اصحاب یمینن و دست راستم سابقون . وسط دوتا دستامم مال متوسطین ایندو دسته اس . پس هرچی تو مسیر حرکتت ، علاوه بر عمل به واجبات و ترک محرمات عمل به مستحبات و ترک مکروهات رو اضافه کنی ، میرسی به قله ی متوسطین مسیر از اصحاب یمین به سوی سابقون و به اون وسط نزدیکتری .
پرسید پس اونوقت کیا کامل از مرحله ی اصحاب یمین رد میشن و جزو سابقون قرار میگیرن ؟
گفت سوره ی عنکبوت آیه ی ۶۲ :
الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا …
اینجا خداوند نفرموده جاهدوا الینا بلکه گفته جاهدوا فینا . فینا یعنی در ما جهاد میکنند نه به سوی ما . اینجا فنا مد نظره. یعنی این افراد جهاد در راه خدا رو به کمال رسوندن و ازین به بعد خداوند سبلی رو مقابلشون قرار میده که در فنای اون جهاد کنند .این سبل فرق داره با اون سبلی که به عنوان مثال میفرماید : إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا . اونها راههایی فراتر از این راهها هستن . راههایی که خدا مخصوص اینها در مقابلشون قرار میده.
پرسید حالا چرا این افراد عده ی زیادی از گذشتگان بودن و عده ی قلیلی از متاخرین ؟
گفت متاسفانه اقتضای این زندگی باعث شده که مردم دیگه فرصتی برای توجه به مستحبات و مکروهات ندارن . کسی که حلال و حرام رو رعایت کنه ، چه بسا تعجب کنیم که چنین افرادی رو اگر دورو برمون ببینیم . درحالیکه یک فرد اینچنینی شاید یک انسان عادی بوده برای مردم در گذشته . حالا شما این واژه ی دیجیتال را در نظر بگیر .شاید خندت بگیره ولی کسی چه میدانه شاید دجال که اینهمه در روایات داریم ، همان معرب دیجیتال باشه که اینطور مردم را سحر کرده و شرق و غرب عالم را در ثانیه ای طی میکند و از هر مویش آوازی بلند است . مردم عالم دیگر آنقدر توجه ندارن به این مسائل .. انشالله که ما از عمل کنندگان باشیم .
دوباره پرسید حالا فرض کنیم که جزو اصحاب یمین قرار گرفتیم . آیا در بهشت حسرت هست به حال کسانی که در مقامهای بالاتر از ما هستن ؟
گفت انشالله که شما از سابقون هستین .ولی برای این سوال من خاطره ای در ذهنم آمد. یکبار ما مامور شدیم از آموزش پرورش استان بریم خدمت حضرت امام . من آنجا که در مقابل امام بودم و ایشان رو از نزدیک زیارت کردم یک حال معنوی خیلی خوبی داشتم . مقام رهبری حضرت امام که یک مقام بالاتری از ماست ولی ما حسرت نمیخوردیم که کاش بجای امام بودیم . بلکه از زیارتشان حال خوب هم به ما می رسید. آنجا به دهنم رسید تفاوت مقام بهشتیان هم باید همینطور باشه . حسرتی هم باشه این شکلی خواهد بود . شوقی برای دیدارشان . نه به مقامشان . چون قرار نیست در بهشت حال آدم حال ناسازگار باشه. اگر قرار باشد در بهشت هم حسرت بخوریم که نمیشود :)
#نقل به مضمون از صحبتهای ابوالفضل_بهرام پور